עולם החינוך
"לא נוכל לפתור בעיות באמצעות שימוש בצורת החשיבה שיצרה אותן". אלברט איינשטיין
הבעיות ידועות. הפתרונות קיימים. הם פשוט מבקשים פתיחות לשינויים, גמישות תפיסתית, אמון והתמדה.
על מה ולמה?
יצירתיות הינה תוצר. תוצר המגלם מקוריות תפיסתית.
המקוריות התפיסתית ייחודית לכל אדם. היא גם ייחודית לכל מוסד חינוכי הנבדל ממקבילו ב…אנשים המרכיבים אותו. זו הסיבה שבעבודתי אני מתמקד בפיתוח היצירתיות של צוותי החינוך מבפנים. כמו עֻבָּר . בפיתוח התפיסה האותנטית של הצוות והמוסד.
כמי שחוקר, לומד ומתוודע אל עולם היצירתיות אומר בוודאות: תנאי האקלים המצמיחים יצירתיות הן ברמה האישית והן הארגונית- דומים עד מאוד. זו הסיבה שבעבודתי אני מתמקד בטיפוח אקלים מגרה יצירתיות. אלה הם יסודותיו:
- אמון – חומר הסיכה ההכרחי בין כלל המעורבים: הנהלה, מורים, תלמידים, הורים. מנהלת הנותנת אמון במורות מגרה בקרבן תעוזה ומקוריות מחשבתית; הורים הנותנים אמון במורים מחזקים את סמכותם מול הלומדים; לומדים הזוכים לאמון ממוריהם בטוחים יותר בעצמם, מפתחים מקוריות ועצמאות מחשבתית, מטפחים חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות. מיומנויות לחיים.
- שייכות – תחושת שייכות מעניקה בטחון ותעוזה הן למורים והן ללומדים; היא מייצרת סביבה פדגוגית גמישה ומגוונת מבחינת שיטות ההוראה וחומרי הלמידה המוצעים ומתפתחים בה, כי הפחד מלקיחת סיכונים ו"טעויות" קטן; היא מגרה מעורבות ויזמות כי האיכפתיות גוברת. היא מחזקת את ערך החברות והנתינה.
- קהילתיות – באה לידי ביטוי במעורבות בריאה מצד ההורים; מאופיינת ברוח התנדבות ויזמות של מהלכים המחברים במהותם; או אז תחושת השייכות והבטחון של הלומדים והמורים מתחזקים. הם מרגישים בבית. רוצים לבוא לבית הספר.
- לימוד חוויתי והתנסותי – מטמיע את חומר הלימוד במוחותיהם וליבותיהם של הלומדים דרך ערוצי החישה; מגרה את דמיונם וסקרנותם ומגביר את המוטיבציה בקרבם.
- חשיבה יזמית – סוג חשיבה שפורח תחת אקלים של אמון וקהילתיות. היזמות מייצרת תנועה, מגבירה עניין ומעוררת חדשנות. היא מחלישה את הפחד משינויים כפויים, ויוצרת אקלים של שינויים יזומים.
מציאות בית ספרית כזו ניתן וכדאי ליצור. מיומנויות למידה וכישורי הוראה יצירתיים ניתן וכדאי לרכוש.
כאן אני נכנס לתמונה
בעבודתי אני מתמקד בדרך ליצירתיות שלכם דרך מספר ערוצים:
דרך יצירה וטיפוח סביבה דינמית אשר תגרה מרכיבים מאיצי יצירתיות בקרב הלומדים והמורים כאחד: סקרנות, דמיון, תשוקה, קהילתיות, עבודת צוות ומקוריות מחשבתית. סביבה זו מאופיינת ברענון עיתי של יעדי למידה, תעוזה וגמישות.
באמצעות רענון והרחבת התפיסה נגוון ונרחיב את אופני הלמידה, תוך התאמתם לרוח הזמן ולמרחבי הלמידה החדשים. נאמץ שיטות הוראה יצירתיות ונפתח כלים דידקטיים ייחודיים. אלה יטפחו אצל מוריכם תעוזה, מקוריות, שיתופי פעולה וגמישות- מרכיבי ליבה במהלכים יצירתיים.
ע”י טיפוח אקלים כיתתי ובית ספרי המייצר בטחון רגשי, עניין, משמעות ושייכות דרך תהליכי לימוד חוויתיים; אקלים המחזק ערכים קהילתיים; אקלים המקנה כלים לחשיבה יצירתית וביקורתית. אקלים המגרה לימוד ומעודד יוזמה; אקלים המכוון את הילד לזיהוי, חיבור וטיפוח הגרעין היצירתי שבו.
תוצרים צפויים:
- גמישות מחשבתית
- מקוריות מחשבתית
- יזמות ומעורבות
- עבודת צוות
- חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות
- תחושת ערך עצמי ובטחון
איך זה עובד בפועל: בין אם התחלתם לנתב את בית ספרכם אל עבר העתיד ובין אם אתם בתחילת הדרך, היצירתיות תצעיד אתכם קדימה.
אפשר לפתח את היצירתיות בכל אחד מהנושאים המפורטים מטה או בחלקם. מול צוות נבחר או מול כלל צוות ההוראה. במסגרת הרצאות השראה, סדנאות בנות מספר מפגשים דרך מרכזי פסג”ה, קורס המוכר לגמול השתלמות או תהליכי ליווי אישי. השירותים גמישים ומותאמים אליכם, בהתאם לצרכים שלכם וליכולותיכם.
לקוחות ממליצים
11.11.2020
15.09.20
ד"ר מסדה סטודני, דיקנית לימודי התואר הראשוןהמכללה האקדמית גורדון
06.11.2019
14.01.2018
11.11.2018
21.03.2018
01.01.2019